Aktualności

W rozmowie z mieszkańcami o kampanii „Mamo! Tato! Tutaj jestem!”

Data publikacji 28.06.2022

Mundurowi ze świętochłowickiej Policji prowadzą cyklicznie działania profilaktyczne na terenie miasta ukierunkowane na bezpieczeństwo najmłodszych mieszkańców miasta. W ramach kampanii „Mamo! Tato! Tutaj Jestem” w minionym tygodniu byli widoczni m.in. pod miejscowym centrum handlowym.

Kampania społeczna o nazwie „Mamo! Tato! Tutaj Jestem” została rozpoczęta przez Śląską Policję w sierpniu ubiegłego roku. Wszystko po to, aby przestrzegać i chronić najmłodszych obywateli naszego społeczeństwa przed zaginięciami. W ramach wspomnianej kampanii świętochłowiccy mundurowi prowadzą bezpośrednie rozmowy z mieszkańcami miasta, podczas których edukują najmłodszych i ich rodziców. Uświadamiają ich o wadze problemu, jakim jest właściwe sprawowanie opieki nad dzieckiem oraz niebezpieczeństw, jakie niosą ze sobą decyzje dzieci niekonsultowane z rodzicami. Tak też było w minionym tygodniu. Policjanci z miejscowej komendy w ramach omawianej kampanii, uczulali opiekunów na reagowanie na sytuacje, które mogą doprowadzić nie tylko do chwilowego zagubienia się pociech, ale także do poważnych zdarzeń, jak zabranie (porwanie) dziecka czy wyrządzenie mu krzywdy przez osoby obce. Przypominali, że w każdym momencie sprawowania opieki nad dziećmi, opiekunowie muszą być czujni i przewidujący, bowiem dzieci są ciekawe otaczającego ich świata, a przy tym niestety nieświadome czyhających zagrożeń.

Rozmówcy chętnie uczestniczyli w prowadzonych działaniach i rozmawiali z mundurowymi. Policyjna profilaktyk rozdawała rodzicom ulotki edukacyjno – informacyjne. Na najmłodszych czekały gadżety z hasłem prowadzonej kampanii, czyli silikonowe opaski „niezgubki” z miejscem na wpisanie numeru telefonu (w sytuacji zagrożenia mogą szybko pomóc w odnalezieniu rodzica) i odblaskowe czapeczki (sprawiają, że dziecko jest widoczne w zatłoczonym miejscu) oraz kolorowanki „Sznupek kontra obcy”. Dodatkowo w miejscowym centrum handlowym zawisły plakaty promujące kampanię.

W obecnym czasie, z każdej strony, dorośli i dzieci są otoczeni różnego rodzaju reklamami, komunikatami medialnymi, nowinkami technologicznymi i wieloma innymi atrakcjami, które mają za zadanie przykuć ich uwagę oraz zainteresować ofertą. Niesie to za sobą nie tylko wiele pozytywnych, ale także negatywnych konsekwencji. W trakcie imprez masowych, zakupów w dużych centrach handlowych czy w innych zatłoczonych miejscach, upilnowanie dziecka staje się wyzwaniem. Skupiając się na witrynach sklepowych, ekranach reklamowych, smartfonach, występach artystycznych dorośli odwracają uwagę od tego, co robią w tym czasie ich pociechy. Dzieci natomiast nieświadome zagrożeń i zafascynowane otaczającym je światem, nie zwracając uwagi na opiekunów, często oddalają się, i poświęcając całą uwagę na zaspokojeniu swojej ciekawości. Takie sytuacje są najczęstszą przyczyną zagubień, a w skrajnych przypadkach dramatycznych zdarzeń. Najmłodsi zwykle nie są na tyle zaradni i odpowiedzialni, aby odnaleźć się w takiej stresowej sytuacji samodzielnie, a samo zdarzenie może być dla nich bardzo traumatyczne. Lęk oraz dezorientacja nie pozwalają dzieciom racjonalnie myśleć. Dodatkowo brak życiowego doświadczenia nie pomaga odpowiednio się zachować. Rodzice natomiast znajdując się w sytuacji nagłej nieobecności dziecka, przeżywają najdłuższe minuty swojego życia. Trzeba także zwrócić uwagę na fakt, że zatłoczone lokalizacje, jak place zabaw, wesołe miasteczka, imprezy masowe, dworce kolejowe i autobusowe czy duże centra handlowe to miejsca, gdzie dzieci, poza zagubieniem, mogą być narażone na wiele innych zagrożeń. W takim otoczeniu łatwiej o anonimowość, która sprzyja zagrożeniom związanym z kontaktem dziecka z obcymi osobami mającymi złe intencje. Brak uwagi ze strony rodzica w połączeniu z dziecięcą naiwnością, mogą zostać wykorzystane przez takie osoby, które będą chciały np. „poczęstować dziecko smakołykami”, „pokazać ładnego pieska”, „zaprosić na wycieczkę fajnym samochodem” itd.

Przypominamy, że każde zaginięcie dziecka powinno być zgłoszone na Policję. Warto wówczas zabrać ze sobą aktualne zdjęcie dziecka, przypomnieć sobie, w co dokładnie było ubrane i jakie ma charakterystyczne znaki szczególne oraz wskazać przypuszczalne miejsca, gdzie mogło się udać. Nie wskazane jest ukrywanie przed policjantami żadnych informacji.

Więcej informacji na temat kampanii „Mamo! Tato! Tutaj jestem!” można znaleźć na stronie śląskiej Policji.

Apelujemy do dorosłych!

Nie straszcie dzieci policjantem! „Jak będziesz niegrzeczny, to policjant Cię zabierze” - to z pozoru niewinne dla niektórych stwierdzenie może mieć przykre konsekwencje — w przypadku zgubienia się lub innej sytuacji kryzysowej dziecko będzie unikało kontaktu z policjantem — być może jedyną w danej chwili osobą, której wizerunek rozpozna i która może mu pomóc. Ważne jest, aby uczyć dzieci zaufania do funkcjonariuszy publicznych.

  • Policjantka umundurowana stoi przy kobiecie, która prowadzi wózek z dzieckiem
  • Policjantka umundurowana stoi przy kobiecie, która prowadzi wózek z dzieckiem. Policjantka nachyla się nad dzieckiem
  • Policjantka klęczy przy dziewczynce, która stoi z kobietą
Powrót na górę strony