Jak jeździć zimą? Osiem praktycznych porad
Korzystanie z auta zimą to „wyższa szkoła jazdy”. Oto kilka zasad, o których warto pamiętać szczególnie podczas jazdy w trudnych zimowych warunkach. Apelujemy o bezpieczną i ostrożna jazdę. Ostrzegamy, że wszelkie przejawy brawury i lekceważenia przepisów - będą surowo karane.
Przed jazdą odśnież samochód - Nawet jeśli się spieszysz i nie masz ochoty odmrażać sobie palców podczas odśnieżania szyby - chcesz jechać, to skrob! I to dokładnie, bo oczyszczone "okienko" to za mało. Uwaga! Nie zapominaj o wycieraczkach. Wystarczy, że raz przejadą po zamarzniętej szybie, żeby nadawały się do wyrzucenia. Włączenie przymarzniętych wycieraczek może uszkodzić ich napęd!
Czyść światła i rejestrację - Zakryte śniegiem światła - mandat. Nieodśnieżona tablica rejestracyjna - mandat. Czyste sumienie podczas kontroli drogowej - bezcenne! Jeśli nie chcemy płacić mandatów, przed jazdą poza szybami należy oczyścić również światła i tablice rejestracyjne. Nie można też zapomnieć o usunięciu śniegu zalegającego na dachu. Jeśli nasze auto będzie przypominało bałwana na kołach, możemy być ukarani mandatem za spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym (nawet do 500 złotych). Śnieg i kawałki lodu odrywające się od samochodu zagrażać mogą również pieszym.
Obowiązkowe zimówki? - W Polsce nakaz jazdy na zimówkach jest dopiero w planach, w innych krajach takie przepisy już obowiązują. Bez zimówek (lub opon całorocznych) nie pojeździmy m.in.: w Austrii, Niemczech, Estonii, Finlandii, na Litwie, Łotwie i Słowacji.
Wypadek na oponach letnich - W niektórych krajach (np. w Niemczech) prawo wymaga, żeby ogumienie było dostosowane do warunków jazdy. Jeśli samochód uczestniczący w wypadku nie był wyposażony w zimówki, jego kierowca może być uznany co najmniej za współwinnego kolizji.
Układ ABS wymyślono po to aby zwiększyć efektywność hamowania. Jeśli jeździmy autem bez tego układu to w chwili gwałtownego hamowania na śliskiej nawierzchni tracimy kontrolę nad autem. Najlepszym przykładem na pokazanie jak dobrym pomysłem jest ABS jest hamowanie w zakręcie - wówczas dzięki ABS-owi zachowujemy kontrolę nad pojazdem.
Gdzie trzeba na łańcuchach? - Polskie przepisy zabraniają jazdy na łańcuchach, jeżeli droga nie jest ośnieżona. Za granicą bywa inaczej, np. w Niemczech czy Austrii - jeśli przy drodze ustawiono znak nakazujący używanie łańcuchów, trzeba je założyć niezależnie od warunków jazdy.
Kiedy można włączyć halogeny? - W przypadku przednich świateł przeciwmgielnych przepisy nie precyzują, jak zła musi być widoczność, żeby legalnie z nich korzystać - kodeks drogowy mówi tylko o zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami. Z tylnych świateł przeciwmgielnych można korzystać, jeśli widoczność spadnie poniżej 50 metrów.
Kto odpowiada za szkody spowodowane przez lód? - Lód spadający z plandek przejeżdżających ciężarówek to poważny problem. Kilkukilogramowa bryła może poważnie uszkodzić samochód. Jeśli coś takiego się zdarzy, trudno zwykle dogonić auto, z którego spadł lód. W takiej sytuacji należy zanotować jego numer rejestracyjny, ustalić personalia ewentualnych świadków oraz poinformować o zdarzeniu Policję. Jeśli zebrany materiał będzie wystarczający, najprawdopodobniej uzyskamy odszkodowanie z OC sprawcy.
Nie grzej silnika na parkingu! - Kierowcy starej daty praktykują zwyczaj rozgrzewania silnika przed ruszeniem. W przypadku starszych, gaźnikowych aut mogło to mieć jakiś sens, bo na ssaniu jeździło się nimi zwykle kiepsko. W nowych modelach nic to nie daje. Ich silniki, pracując bez obciążenia, grzeją się powoli - znacznie szybciej osiągają odpowiednią temperaturę w czasie normalnej jazdy. Grzejąc silnik zaparkowanego auta, tracimy potrójnie. Po pierwsze - zużywamy bez sensu paliwo, po drugie - niszczymy motor (w niedogrzanym silniku niespalone paliwo rozcieńcza olej), po trzecie - łamiemy prawo. Grozi za to mandat w wysokości 100 zł.