Ślisko na jezdni - ZWOLNIJ!
Od rana na drogach występują trudne warunki. Prognozy pogody na najbliższe dni nie są optymistyczne. Padający deszcz ze śniegiem, śliska nawierzchnia to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Mundurowi ze świętochłowickiej policji apelują o dostosowanie prędkości do warunków pogodowych, o zachowanie koncentracji, obserwację drogi oraz o rozsądek.
Kwiecień to miesiąc, w którym towarzyszą nam zmienne warunki atmosferyczne. Opady deszczu nie należą do rzadkości i potrafią przeplatać się w ciągu dnia na zmianę ze słoneczną aurą. Prognozy pogody na najbliższe dni nie są optymistyczne. Padający deszcz ze śniegiem, śnieg, śliska nawierzchnia to tylko niektóre z czynników, które znacząco przekładają się na stan bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.
Apelujemy o zdjęcie nogi z gazu! Należy pamiętać o tym, że prędkość dopuszczalna, nie zawsze oznacza prędkość bezpieczną!
Śliska nawierzchnia drogi znacznie wydłuża odcinek, na którym zatrzyma się pojazd. Warto pamiętać, że przy prędkości 50 km/h samochód w ciągu 1 sekundy przejeżdża około 14 metrów. Droga zatrzymania przy tej prędkości na suchej nawierzchni wynosi 26 metrów, na mokrej 30, a na śliskiej jezdni 46 metrów. Natomiast przy prędkości 90 km/h w ciągu 1 sekundy samochód przejeżdża dystans 25 metrów. Droga zatrzymania przy tej prędkości na suchej nawierzchni wynosi 70 metrów, na mokrej 90, a na śliskiej 140 metrów.
Pamiętaj, aby dostosować prędkość do warunków panujących na drodze oraz zachować bezpieczny odstęp od pojazdów jadących przed nami - im gorsze warunki, tym większy odstęp.
Kiedy na drodze panują warunki zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą czy też opadami atmosferycznymi kierowca jest zobowiązany włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba światła jednocześnie. We mgle nie można używać świateł do jazdy dziennej (służą one tylko do jazdy w ciągu dnia w normalnych warunkach pogodowych). Światła przeciwmgłowe tylne stosujemy tylko przy bardzo dużej mgle, przy ograniczeniu widoczności do 50 metrów. Kiedy widoczność się poprawi, światła te należy natychmiast wyłączyć.
Zadbajmy o nasze pojazdy
Im lepiej zadbamy o nasz pojazd przed wyjazdem, tym bardziej poprawi się bezpieczeństwo nasze i innych użytkowników dróg. Kierowca powinien mieć zapewnione odpowiednie pole widzenia. Odśnieżone, oczyszczone z lodu i innych zabrudzeń muszą być szyby oraz lusterka. Zabrudzone i oblepione śniegiem nie może być także oświetlenie zewnętrzne pojazdu oraz tablice rejestracyjne. Również śnieg zalegający na dachu samochodu lub pokrywie komory silnika stwarza realne zagrożenie dla nas i innych kierowców, ponieważ może osunąć się na przednią szybę podczas hamowania lub spaść na jadące za nami inne auto.
Kierowco, pamiętaj:
- dokładnie oczyść pojazd ze śniegu, zanim wyjedziesz na drogę - śnieg powinien zostać usunięty nie tylko z szyb, ale również z dachu, pokrywy komory silnika oraz ze świateł przednich i tylnych,
- zwróć uwagę, aby szyby nie były zaparowane, a widoczność z wnętrza pojazdu nie była utrudniona,
- zaplanuj swoją podróż - w przypadku złych warunków atmosferycznych wyjedź 10 minut wcześniej. W przypadku ewentualnych utrudnień w ruchu rodzi to niepotrzebny stres, a w konsekwencji może prowadzić do agresji,
- pamiętaj o tym, że zawsze w razie pojawiających się opadów atmosferycznych należy zmniejszyć prędkość,
- przy niskich temperaturach nawierzchnia jezdni przymarza. Unikaj wtedy gwałtownych manewrów i ostrego hamowania,
- zwróć szczególną uwagę na pieszych, którzy szczególnie wcześnie rano i wieczorem są mniej widoczni.
Szczególny apel kierujemy również do pieszych, którzy powinni pamiętać, by nie wchodzić bezpośrednio przed nadjeżdżający pojazd. Nawet na przejściu należy się upewnić, czy kierujący zdąży wyhamować. Każdy pieszy i rowerzysta powinien mieć na uwadze swoje bezpieczeństwo i zadbać o to, aby być widocznym. Zachęcamy pieszych i rowerzystów do noszenia odblasków w porze od zmierzchu do świtu bez względu na to, czy znajdują się na leśnym odcinku drogi, czy też w centrum miasta. Dzięki temu kierowcy zyskują cenny czas na podjęcie prawidłowej reakcji – często ratującej zdrowie i życie.