Przestrzegamy przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych
Świętochłowiccy kryminalni ostrzegają przed wyłudzaniem pieniędzy przez osoby podszywające się pod znajomych w mediach społecznościowych. Większość kradzieży zaczyna się od włamania na konto na popularnych profilach społecznościowych. Przestępcy przejmują je, podszywają się pod właściciela konta, a następnie rozsyłają prośby do znajomych o szybką pomoc finansową, prosząc o podanie kodu do płatności mobilnych (BLIK). Apelujemy o ostrożność!
Oszustwa „metodą na Blika” to w ostatnim czasie gorący temat. Nie tylko za sprawą pomysłowości potencjalnych przestępców, którzy wymyślają coraz to nowe „legendy”, ale głównie ze względu na to, jak wiele osób staje się ofiarami tego typu „przekrętów”. Przestępcy w pierwszej kolejności kradną w internecie czyjąś tożsamość. Większość przejęć zaczyna się od włamania do konta na jednym z popularnych profili społecznościowych. Jednak nie robią tego po to, aby okraść osobę, pod którą się podszywają. Po zalogowaniu się oszuści rozsyłają prośby do znajomych o opłacenie jakiegoś zamówienia albo pożyczkę na zakupy przez internet, powołując się na nagłą sytuację, w której się znaleźli. Po wzbudzeniu zaufania proszą znajomych o pomoc i podanie hasła „Blik”, dodając np. że stoją właśnie przy kasie, a ich karta płatnicza straciła ważność bądź jest jej awaria. Obiecują, że zwrócą środki następnego dnia. Apelujemy o ostrożność! Nie dajcie się oszukać i bądźcie czujni. Czytajcie dokładnie komunikaty przychodzące na telefon!
Czy można takiego oszustwa uniknąć? Tak, jeżeli będziemy przestrzegać kilku podstawowych zasad, o które apelujemy!
Pamiętaj!
Przy tej metodzie przestępcy nie proszą o przelew czy gotówkę, tylko wypłacenie środków przy użyciu kodu BLIK. Wymieniony kod jest zestawieniem sześciu cyfr uwiarygodniającym nasz dostęp do konta i generowany jest po zalogowaniu się w aplikacji bankowej. Działa tak samo, jak karta płatnicza, bo akceptuje wypłatę w bankomacie lub w kasie. Przestępcy proszą o podanie go we wiadomości, następnie zatwierdzają transakcję. W przeciwieństwie do tradycyjnej płatności przelewem transakcji z kodem BLIK nie da się już cofnąć. Zawsze zachowuj ostrożność w przypadku podejrzanych wiadomości. Jeśli nagle o pomoc finansową prosi Cię osoba, z która od dawna nie masz kontaktu, powinno to być ostrzeżenie, że możesz stać się ofiarą oszusta. Zanim przekażesz jakiekolwiek pieniądze lub kody, skontaktuj się z taką osobą telefonicznie i sprawdź, czy faktycznie ktoś potrzebuje Twojej pomocy. Warto też zapytać wówczas o coś, co wiesz np. tylko Ty i znajomy, który do Ciebie napisał.
Jak się uchronić przed takim atakiem?
- Skontaktuj się ze swoim znajomym (najlepiej telefonicznie), od którego dostałeś wiadomość z prośbą o pożyczkę. Nie jest wykluczone, że nasz znajomy naprawdę potrzebuje takiej pożyczki, lecz powinniśmy to zweryfikować.
- Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe w serwisie Facebook. Opcja ta będzie wymagała od Ciebie podania dodatkowego hasła SMS podczas logowania, ale nie pozwoli na przejęcie Twojego konta.
- Zwróć uwagę na adres strony, na której się logujesz. Swoje dane logowania do Facebooka wprowadzaj tylko na stronie facebook.com. jest to jedyna strona, gdzie możesz je wprowadzić. Pamiętajcie o tym!