Europejski dzień seniora
Każdego roku na poziomie światowym oraz lokalnym w dniu 20 października obchodzony jest Europejski Dzień Seniora. Ideą tego święta jest kształtowanie społecznego postrzegania osób starszych oraz podejmowanie wszelkich działań, mających na celu zapewnienie im godnego życia. Seniorzy ze względu na doświadczenie życiowe, troskę, oddanie, chęć bycia potrzebnym, są wykorzystywani, często przez bliskie im osoby, ale też coraz częściej padają ofiarą oszustw.
Tempo życia, jakie narzuca XXI wiek, wymaga od ludzi nieustannego rozwoju, podążania za trendami, a przede wszystkim czujności na każdym kroku, niezależnie od płci, pochodzenia czy wieku. Zagrożenie może czyhać na nas wszędzie i każdy z nas ma w swoim najbliższym otoczeniu osobę, która przekonała się o tym na własnej skórze. Niestety te osoby, to najczęściej niczego nieświadomi seniorzy, których bezpieczeństwo powinno być priorytetem dla nas wszystkich. Bo kto inny miałby zaopiekować się ludźmi, którzy przez wiele lat swojego życia opiekowali się nami – swoimi dziećmi i wnukami.
Dlatego też nie przestawajmy otaczać opieką naszych najbliższych, czy samotnych znajomych lub sąsiadów w podeszłym wieku. Rozmawiajmy z nimi i uświadamiajmy, jak mają się zachowywać w kontaktach z obcymi, aby nie paść ofiarami przestępstw.
Również policjanci organizują wiele akcji i działań prewencyjnych, mających na celu uświadamianie seniorów i zapobieganie popełnianiu przestępstw na ich szkodę. Dzielnicowi w swoich rejonach również starają sie odwiedzać samotnych seniorów i rozmawiać o ich bezpieczeństwie.
Seniorze! Uwaga!
W ostatnim czasie przestępcy coraz częściej wykorzystują wiele metod do wyłudzania oszczędności od osób starszych. Najpopularniejszymi oszustwami, jakimi posługują się przestępcy są metody na tzw. „wnuczka” wykorzystując w ten sposób naiwność, litość, troskę oraz miłość do bliskich oraz metodę na „policjanta” wierząc w „akcje policyjne”.
Musisz zdawać sobie sprawę z faktu, iż seniorzy pozostają w zainteresowaniu różnego rodzaju środowisk przestępczych próbujących wyłudzić od nich pieniądze. W związku z powyższym należy bardzo ostrożnie postępować w trakcie rozmów telefonicznych i unikać udzielania informacji, w szczególności dotyczących danych personalnych, numerów dokumentów, kont bankowych i haseł do nich, numerów kart płatniczych czy kodów PIN, czym zajmują się domownicy i kiedy przebywają w domu, a kiedy są poza nim itd. Przestępcy często posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny potrzebujących pomocy, czy wykorzystując zaufanie seniora do różnego rodzaju instytucji publicznych, stosują metody na tzw. „policjanta”, „pracownika ZUS”, „funkcjonariusza CBŚP/CBA” czy też „księdza”. Oszuści korzystają z książek telefonicznych wybierają osoby o imionach częściej występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrane numery telefonów, a rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia w sprawie kogoś bliskiego albo nawet bezpośrednio z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom dalej wiarygodnie nią pokierować.
Jak działają „naciągacze”?
Kto może próbować Cię oszukać?
- może to być osoba, która dzwoniąc do Ciebie i podając się za kogoś Ci bliskiego, prosi o wsparcie finansowe lub pożyczkę w związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem;
- może to też być osoba, która dzwoniąc do Ciebie mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i prosi o pomoc w realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów;
- może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając Cię w domu podaje się za pracownika ZUS i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie;
- może to być wreszcie osoba, która odwiedzając Cię w domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce Ci coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody;
To może być próba oszustwa!
Pamiętaj!
- każdą telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe potwierdzaj i przedyskutuj z innym członkiem swojej rodziny lub bliskimi znajomymi;
- prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy;
- pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w domach, w celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numer telefonu: 22 560 16 00;