Wiadomości

Jak nie dać się oszukać korzystając z komunikatorów i serwisów internetowych

Data publikacji 05.03.2025

Oszuści nie ustają w wysiłkach mających na celu sięgnięcie do kieszeni uczciwych obywateli. Wykorzystują do tego metody, mające na celu wzbudzenie zaufania u potencjalnej ofiary, aby potem „w białych rękawiczkach” okraść ją z pieniędzy. Policjanci z Komendy Miejskiej Policji w Świętochłowicach co pewien czas otrzymują zawiadomienia o oszustwach przeprowadzonych przy pomocy popularnych komunikatorów internetowych lub serwisów społecznościowych.

Jak w takim przypadku działają oszuści? Najczęściej podszywając się pod rozmówcę, osoby nam bliskie lub dobrych znajomych, proszą o przesłanie jednorazowego kodu wykorzystywanego do płatności bądź przelewu błyskawicznego, argumentując to rzekomym problemem z kartą płatniczą, czy aplikacją bankową lub inną nagłą potrzebą. Bardzo często grają na emocjach, pisząc że kod musi być podany jak najszybciej, bo stoi za nim kolejka innych oczekujących na obsługę lub trafiła się promocyjna oferta w sklepie internetowym i trzeba jak najszybciej wnieść za nią opłatę.

Pamiętajmy o przestrzeganiu zasad, które ograniczą możliwość zostania ofiarą oszustwa. Nawet jeśli myślimy, że pisze do nas znajomy, nie traćmy czujności i  upewnijmy się, że to na pewno on, choćby poprzez zadzwonienie do niego.
Nie udostępniajmy danych do logowania osobom postronnym. Zabezpieczmy swoje profile na serwisach społecznościowych czy komunikatorach internetowych poprzez korzystanie ze skomplikowanych haseł, które nie są związane z powszechnie znanymi o nas informacjami, takimi jak imię i nazwisko, data urodzenia, czy miejsce zamieszkania.
Jeśli serwis internetowy lub inna platforma nam to umożliwia, używajmy wieloetapowej weryfikacji podczas logowania. Dzięki temu oszuści nie włamią się na nasze konta i nie wykorzystają naszych znajomych lub członków rodziny poprzez przejęty profil internetowy.

Powrót na górę strony